Maahanmuuttajien toisen kielen oppiminen eri ikävaiheissa

Vesa Rantanen, YTM, Niilo Mäki Instituutti

Maahanmuuttajien uuden kotimaan kielen oppiminen on yksi tärkeimmistä kotoutumiseen vaikuttavista asioista. Toisen kielen oppimisen kyky ja tekniikka muuttuvat ihmisen varttuessa varhaislapsuudesta aikuisuuteen. Luennolla käydään aluksi läpi yksilön ikään ja kehitystasoon liittyviä tekijöitä toisen kielen oppimisessa. Nuorten ja aikuisten maahanmuuttajien toisen kielen opetuksen toteutusta käydään läpi esimerkkien kautta. Toisessa osassa esitellään tarkemmin lapsille suunnatun Ekapeli-oppimispelin soveltamista maahanmuuttajalasten suomen kielen lukemaan oppimisen tukena. Niilo Mäki Instituutin toteuttamassa Maahanmuuttaja-hankkeessa tutkittiin Ekapelin käytettävyyttä maahanmuuttajien suomen kielen lukemaan oppimisen tukemiseen. Tämän tutkimus- ja kehitystyön pohjalta kehitettiin Ekapeli-Maahanmuuttaja, jonka kaikki versiot ovat nyt kaikkien vapaasti käytettävissä Suomessa. Ekapeli-Maahanmuuttajan avulla maamme seitsemän suurinta maahanmuuttajaryhmää voivat saada kohdistettua tukea suomen kielen lukemaan oppimiselle.