Esikko – Menetelmä lapsen sosiaalisten viestintätaitojen ja kielen varhaiseen arviointiin

Marja-Leena Laakso, professori, Jyväskylän yliopiston varhaiskasvatuksen laitos

Esityksessä kerrotaan Esikosta, joka on seulontamenetelmä lapsen varhaisen kommunikaation ja kielenkehityksen arviointiin ja seurantaan. Sen avulla on mahdollista tunnistaa varhaisessa vaiheessa riskikehityksen piirteitä lapsen sosiaalisessa kommunikaatiossa sekä kielen ymmärtämisessä ja tuottamisessa. Koska arviointitiedon antajina ovat lapsen vanhemmat, Esikko tarjoaa hyvän keinon ammattilaisten ja vanhempien yhteiselle keskustelulle sekä vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen tukemiselle. Menetelmä on tarkoitettu erityisesti neuvolatyöhön sekä puheterapeuteille, mutta se soveltuu myös päiväkodeissa käytettäväksi, lastentarhanopettajien, erityislastentarhanopettajien tai päivähoidon psykologien työvälineeksi.